Je studiekeuze:

Je hebt nog geen opleiding gekozen.

HBO Commerciële Economie (2 jaar)

€ 10.495,00

Specificaties

Wil jij kennis hebben van productontwikkeling, marktwerking en informatietechnologie? Deze 2-jarige studie bied je uitgebreide kennis en meer inzicht omtrent het vakgebied commerciële economie. Denk hierbij aan bedrijfseconomie, marketingcommunicatie en -management, e-commerce en strategie voor internet. Kortom, je krijgt een duidelijk beeld en inzicht van verschillende onderwerpen die te maken hebben met commerciële economie, zodat jij die optimaal kunt inzetten bij jouw organisatie. Zo krijg je inzicht in content management, het sturen op een online klantproces, het uitvoeren van marktonderzoek, verkoopprocessen en het ontwikkelen van een marketingconcept. Door het volgen van deze meerjarige opleiding kun je groeien in het vakgebied. Daarnaast oefen je met verschillende praktijkoefeningen zodat je het geleerde toe kunt passen op jouw organisatie.

Doelgroep

Deze opleiding is ontwikkeld voor werknemers met een commerciële functie, managers, teamleiders, ondernemers of voor mensen die vanuit een ander beroep te maken hebben met commerciële economie en zich willen ontwikkelen binnen dit vakgebied. Het is een opleiding bedoeld voor een brede doelgroep, gezien je vanuit veel rollen met dit vakgebied te maken krijgt.

Voorbereiding

De opleiding HBO Commerciële Economie (2 jaar) bestaat uit totaal 64 studiebijeenkomsten. Wanneer je kiest voor de dagopleiding, bereid je 2 studiebijeenkomsten per keer voor. Voor de avondopleiding bereid je 1 studiebijeenkomst per keer voor. Iedere studiebijeenkomst vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.

Onderwerpen

De opleiding HBO Commerciële Economie (2 jaar) bestaat uit 8 modules. De module waar je mee start kan afwijken van onderstaande volgorde.

Tijdens de opleiding komen onderstaande onderwerpen aan bod:

Module HBO Bedrijfseconomie

  • De basis van bedrijfseconomie
  • Financieel inzicht creëren
  • Vaste- en variabele kosten
  • Directe- en indirecte kosten
  • Opstellen van budgets
  • Investeringsanalyse uitvoeren
  • Opstellen van een ondernemingsplan
  • Financiering van een onderneming

Module HBO Management en Organisatie

  • De basis van management en organisatie
  • Visie, missie en strategie
  • Managementfilosofieën
  • Managementstijlen in de praktijk
  • Toepassen van organisatievormen
  • De ontwikkeling van een organisatie
  • Cultuur binnen de organisatie
  • Omgevingsfactoren

Module HBO Marketingcommunicatie

  • De basis van marketingcommunicatie
  • Bepalen van de communicatiestrategie
  • Soorten marketingcommunicatie
  • Communicatie met reclame- en mediabureaus
  • Opstellen van een mediaplanning
  • Gesprekstechnieken
  • Feedback
  • Luisteren, samenvatten en doorvragen

Module HBO Marketingmanagement

  • De basis van marketingmanagement
  • De omgeving van marketing
  • Marktverkenning
  • Beinvloeden van het koopgedrag
  • Segmenteren van de markt
  • Toepassen van de marketingmix
  • Ontwikkelen marketingconcept
  • Opstellen van een marketingplan in de praktijk

Module HBO Marktonderzoek

  • De basis van marktonderzoek
  • Vormen van marktanalyses
  • Doelgericht marktanalyse uitvoeren
  • Analyseren van de onderzoeksresultaten
  • Onderzoekresultaten interpreteren
  • Opstellen van rapportage
  • Maken van een plan van aanpak
  • Succesvol presenteren

Module HBO Sales- en Accountmanagement

  • De basis van sales- en accountmanagement
  • Accountmanagement in de praktijk
  • Verkooporganisatie
  • Verkoopprocessen
  • Afnemersgroepen segmenteren
  • Relatiemanagement
  • Salesmanagement
  • Effectieve verkoop- en gesprekstechnieken

Module HBO E-commerce

  • De basis van E-commerce
  • Verkoop via internet
  • Sturen op het online klantproces
  • Contentmanagement
  • Verwerken digitale data
  • Workshop: Inrichting webwinkel
  • Effectief catalog management
  • Online betalingsverkeer

Module HBO Strategie voor Internet

  • De basis van strategie voor internet
  • Organisatiestrategie en internetstrategie
  • Werken met de internetscorecard
  • Online advertising
  • Online marketing
  • Online marketingplan
  • Effectief benaderen van de online klant
  • Toepassen multichannel marketing

Leerdoelen

Na afloop van de opleiding HBO Commerciële Economie (2 jaar):

  • heb je inzicht in managementfilosofieën
  • ben je in staat om te sturen op visie, missie en doelen
  • weet je hoe je het koopgedrag kunt beïnvloeden
  • ben je in staat om een markt te segmenteren
  • heb je inzicht in financiën binnen een organisatie
  • kun je sturen op directe- en indirecte kosten
  • weet je hoe je effectief marketingcommunicatie toe kunt passen
  • ben je in staat om een investeringsanalyse uit te voeren
  • krijg je inzicht in online betalingsverkeer
  • ben je in staat om marktanalyses uit te voeren
  • weet je hoe je werkt met een internetscorecard
  • ben je in staat om een webwinkel in te richten
  • heb je inzicht in relatiemanagement
  • kun je effectief digitale data verwerken
  • weet je hoe je kunt sturen op verkoopprocessen
  • ben je in staat om onderzoeksresultaten te interpreteren

HBO Commerciële Economie (2 jaar)

Tijdens de opleiding HBO Commerciële Economie (2 jaar) schrijf je per module een Verbeterplan Praktijk-Case©.

Door het schrijven van deze Verbeterplan Praktijk-Case© kun je aantonen de behandelde onderwerpen te beheersen. Door het onderwerp toe te spitsen op de eigen situatie, kan het geleerde direct in de praktijk worden gebracht.

Wanneer je alle modules met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële Holland Opleidingen Groep diploma digitaal:

 

Alkmaar Amsterdam Arnhem Breda Den Haag Eindhoven Enschede Groningen Leeuwarden Maastricht Rotterdam Utrecht Venlo Zwolle

 

Klik op de plaatsnaam waar je de opleiding wilt volgen om het lesprogramma te bekijken.

Deze opleiding duurt 2 jaar

niet weg

De kosten voor de HBO Commerciële Economie (2 jaar) bedragen

€ 10.495,00
all-in, excl. 21% BTW
Kosten zoals bijvoorbeeld lesgeld, literatuur en examenkosten zijn inbegrepen in dit tarief.
Er zijn verder geen bijkomende kosten van toepassing voor deze opleiding.

BTW

Vrijstelling van BTW is mogelijk voor organisaties die geen BTW kunnen terugvorderen.
In dat geval wordt er een toeslag van 10% berekend over de exclusief BTW prijs.

Subsidies en fiscale kortingen

Scholing wordt door de overheid gestimuleerd. Werkgevers komen bijvoorbeeld in aanmerking voor belastingvermindering als tegemoetkoming in de studiekosten.
Betaal je de opleiding zelf? Dan kunnen de kosten voor jouw opleiding aftrekbaar zijn van de inkomstenbelasting.
Door gebruik te maken van deze regelingen, is het volgen van een opleiding ook financieel aantrekkelijk.


HBO

Groeien met persoonlijke aandacht

Holland Opleidingen Groep is dé opleider voor iedereen die wil groeien met persoonlijke aandacht. We staan voor praktijkgericht leren, waar we altijd stil staan bij jouw persoonlijke leerdoelen. Jij geeft aan waar je je op wilt focussen, waar je persoonlijke leerdoelen liggen. Waarom wil jij een bepaalde opleiding, training of workshop volgen? Bij ons staat de cursist centraal. Naast de theorie bieden we praktijkgerichte opdrachten, gericht op jouw organisatie. Zo pas je het geleerde direct toe in de praktijk.

blaadje

  • Je betaalt géén inschrijfgeld
  • Persoonlijke begeleiding per module
  • Unieke leermethodiek
  • De praktijk staat centraal
  • 100% startgarantie van iedere opleiding en locatie
  • CRSVG erkend

Erkende kwaliteit door CRSVG keurmerk

CRVSG Maatwerk 94 CRVSG OpenLijn 92

Met steeds meer aangesloten opleiders! Lees meer over CRSVG