Met kwaliteits- en procesmanagement worden interne processen verbeterd en geoptimaliseerd. Daarmee wordt de kwaliteit van een dienst of product ook verbeterd. Helen van Buiten, als docente gespecialiseerd in kwaliteits- en procesmanagement, vertelt: “De klant vraagt steeds meer: hogere kwaliteit en een snellere levertijd.”
Bedrijven zetten tegenwoordig steeds meer in op processen en kwaliteit. De (vaste) kosten gaan omhoog en door efficiency in de processen kunnen verspillingen worden geëlimineerd. “En dus kunnen de kosten naar beneden”, vertelt Van Buiten.
Personeelstekort speelt een rol
Het kan niemand meer ontgaan dat bedrijven in vrijwel alle branches kampen met personeelstekorten. Dat vraagt om flexibiliteit bij werkgevers. Vaak is het in de praktijk zo dat met huidige personeelsbestand hetzelfde werk gedaan moet blijven worden. “Personeelstekorten dwingen om de processen efficiënter en effectiever in te richten”, zegt Van Buiten. “Vooral dat laatste leidt tot minder herstelwerk, waardoor uiteindelijk minder personeel nodig is om herstel uit te voeren. Kortom: in één keer goed. Als de processen goed beschreven zijn kan het personeel gemakkelijker en sneller worden ingezet voor de uitvoerende taken of werkzaamheden.”
Proces- en kwaliteitsmanagement zijn nauw met elkaar verweven. “Ze kunnen niet zonder elkaar”, benadrukt Van Buiten. “Inzicht in processen en data hierover geven feitelijke gegevens over kwaliteit, de doorlooptijd en dus de kosten.”
Meer belangstelling voor deze opleiding
De opleiding, die Holland Opleidingen Groep aanbiedt in verschillende varianten, geniet steeds meer belangstelling. Dat komt mede door genoemde praktijkvoorbeelden. Wat cursisten uit de lessen van Van Buiten halen? “Vooral inzicht en kennis met betrekking tot het inrichten en verbeteren van processen, maar ook methoden van aanpak binnen kwaliteitsmanagement.”
Cursisten leren ook waarom data en meten zo belangrijk zijn. “Je gaat verbeteren op basis van feiten en niet op basis van onderbuikgevoel”, vertelt de docente. “Maar je leert ook hoe je op een gestructureerde wijze verbeteringen kunt aanpakken, door middel van projectmanagement.” Tot slot vertelt Van Buiten: “Een hele belangrijke les is ook waarom cultuur en gedrag van mensen belangrijk is bij kwaliteits- en procesmanagement.”