Ben je werkzaam binnen de retail en wil jij doorgroeien naar een leidinggevende functie? Of ben je wellicht al manager van een retail onderneming en wil jij je kennis en vaardigheden verbreden? Dan is deze opleiding de juiste keus voor jou. Gedurende deze 1-jarige opleiding behandel je theorie omtrent inkoopbeheer, werken met financiën, persoonlijke effectiviteit en communicatie en planning binnen een organisatie. Op deze manier beschik je na het volgen van de opleiding over brede kennis van dit vakgebied. Vaktermen als communicatiekanalen, inkoopbeleid, taakverdeling, feedback geven en timemanagement komen aan bod.
Ben je werkzaam binnen de retail en wil jij doorgroeien naar een leidinggevende functie? Of ben je wellicht al manager van een retail onderneming en wil jij je kennis en vaardigheden verbreden? Dan is deze opleiding de juiste keus voor jou. Gedurende deze 1-jarige opleiding behandel je theorie omtrent inkoopbeheer, werken met financiën, persoonlijke effectiviteit en communicatie en planning binnen een organisatie. Op deze manier beschik je na het volgen van de opleiding over brede kennis van dit vakgebied. Vaktermen als communicatiekanalen, inkoopbeleid, taakverdeling, feedback geven en timemanagement komen aan bod.
Doelgroep
Deze opleiding is ontwikkeld voor (startende) ondernemers, filiaalmanagers, leidinggevenden of winkel medewerkers die ambitie hebben om door te groeien naar een leidinggevende functie.
Voorbereiding
Deze opleiding bestaat uit meerdere modules. Iedere module bestaat uit 4 klassikale studielessen en 4 zelfstudielessen. Wanneer je kiest voor de dagopleiding, bereid je voor de klassikale lessen 2 studielessen per keer voor. Voor de avondopleiding bereid je 1 studieles per keer voor. Iedere studieles vergt ongeveer 3 tot 5 uren voorbereiding. Je dient je ook voor de eerste bijeenkomst voor te bereiden.
De opleiding bestaat uit verschillende modules. De module waar je mee start kan afwijken van onderstaande volgorde.
Module MBO Salesmanagement
Het communicatiesproces
Klantcontacten
Vraagtechnieken
Koopgedrag consumenten
Koopgedrag organisatie
Beïnvloeden van koopgedrag
Salesorganisatie
Sales- en accountplanning
Module MBO Marketingmanagement
Het marketingproces
Marktonderzoek
Marketingmix
Businessmarketing
Online marketing
Retailmarketing
Relatiemarketing
Dienstenmarketing
Module MBO Werken met Financiën
De basis van werken met financiën
Analyses en budgets
Commerciële berekeningen
Kosten en opbrengsten
Liquiditeit, solvabiliteit en rentabiliteit
Integrale kostprijs
Vaste- en variabele kosten
Balans en de Winst- en Verliesrekening
Module MBO Planning en Organisatie
De basis van planning en organisatie
Korte-, middellange- en langetermijnplanning
Planning en controle
Workshop: Planning in de praktijk
Afdelingsplan in relatie tot taakverdeling
Sturen op prestaties
Uitvoeren van verbeteracties
Vormen van planning
Leerdoelen
weet je hoe je een salesplanning kunt opstellen
ben je in staat het koopgedrag te beïnvloeden
kun je het VOCATIO-model toepassen
heb je inzicht in het AIDA-model
heb je inzicht in retailmarketing
ben je in staat de marketingmix toe te passen
kun je een online marketingplan opstellen
ben je in staat relatiemarketing toe te passen
heb je inzicht in de balans en de winst- en verliesrekening
weet je hoe je een integrale kostprijs kunt berekenen
ben je in staat om te sturen op vaste- en variabele kosten
kun je sturen op liquiditeit en solvabiliteit
weet je hoe je een termijnplanning kunt opstellen
ben je in staat om met een afdelingsplan te werken
weet je hoe je kunt sturen op prestaties
ken je de uitgangspunten voor planning en controle
Tijdens de opleiding schrijf je per module een Verbeterplan Praktijk-Case. Door het schrijven van deze Verbeterplan Praktijk-Case kun je aantonen de behandelde onderwerpen te beheersen. Door het onderwerp toe te spitsen op de eigen situatie, kan het geleerde direct in de praktijk worden gebracht. Wanneer je alle modules met een positief resultaat afsluit, ontvang je het officiële diploma van Holland Opleidingen Groep digitaal.
Kosten zoals bijvoorbeeld lesgeld, literatuur en examenkosten zijn inbegrepen in dit tarief.
Er zijn verder geen bijkomende kosten van toepassing voor deze opleiding.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.