8,3 / 10
4/5
Lean Six Sigma: ‘De mensen zijn de sleutels voor verandering’

Lean Six Sigma: ‘De mensen zijn de sleutels voor verandering’

olg jij een Lean Six Sigma traject, dan kun je uiteindelijk kostenbesparing, een hogere klanttevredenheid, het ontwikkelen van werknemers en ook tijdsbesparing realiseren.

Lean Six Sigma is een bewezen methodiek voor het verbeteren van processen en organisaties. Volg jij een Lean Six Sigma traject, dan kun je uiteindelijk kostenbesparing, een hogere klanttevredenheid, het ontwikkelen van werknemers en ook tijdsbesparing realiseren.

“Als je processen optimaliseert kun je naast voordelen voor klant- en medewerkerstevredenheid met name in je business op operationele kosten besparen”, vertelt Patricia Cuelenaere. Zij is als Lean Six Sigma Procesmanager aan Holland Opleidingen Groep verbonden. “En die kostenbesparing kan in de tienduizenden euro’s lopen.”

Meer rust en minder stress

De term Lean Six Sigma is een samenvoeging van twee methodieken. Bij Lean staan mensen en klantgericht denken en -handelen centraal.  Het doel ervan is het reduceren van verspilling, doorlooptijden te verbeteren en kwaliteit te verbeteren binnen/van een proces, door flow te creëren. Six Sigma is meer statistisch van aard en heeft als doel het reduceren van variatie om daarmee de kwaliteit van een product of proces te verbeteren.

Uit ervaring ziet Cuelenaere dat deelnemers van een Lean Six Sigma-traject tijdens een proces een bottleneck tegenkomen en deze willen oplossen. “Bedrijven zien de meerwaarde van gerichte focus op klantgericht denken en de waarde die dit oplevert voor de klant, maar ook voor het eigen bedrijf en de werknemers. Er ontstaat daardoor rust in hoofden, er wordt minder onder stress gewerkt en mensen ontwikkelen zich op het gebied van procesmanagement en kwaliteitsmanagement.”

Grotere wendbaarheid

Voor aanvang van een traject is het raadzaam om eerst de processen goed te beschrijven, zegt ze. “Want als je ze wil verbeteren en optimaliseren heb je wel een basis nodig”, zegt Cuelenaere. Het grote voordeel? “Wanneer je continu verbetert en optimaliseert kan dit leiden tot een grotere wendbaarheid van een organisatie.”

  • Lean Six Sigma: De gestructureerde verbeter projectaanpak Define, Measure, Analyse, Improve en Control (DMAIC) zorgt ervoor dat eerst de grondoorzaak van een probleem wordt gevonden voor een oplossing wordt doorgevoerd.
  • Lean komt in basis uit voort uit de productieomgeving (Toyota in Japan en Motorola in de VS). In bijvoorbeeld een fabriek kun je feitelijk van elke stap een foto maken en deze achter elkaar plaatsen om een proces op te zetten. In de dienstensector ligt dat anders, vertelt Cuelenaere. “Dat is een uitdaging. Zeker in een digitale wereld is een dienst veelal onzichtbaar omdat veel in systemen zit.”

‘Kwaliteit krijgt een gezicht als je er mensen aan (ver)bindt’ is het bedrijfsmotto van Patricia Cuelenaere. “De mensen zijn de sleutels voor verandering”, vertelt ze over de meerwaarde van Lean Six Sigma voor bedrijven. Het is zaak om mensen mee te krijgen in het Lean Six Sigma gedachtegoed, het kwaliteitsdenken en het continu verbeteren. Uiteindelijk moeten ze de weg worden gewezen. Hoe? “Nou, door dat heel concreet en pragmatisch te dóén. Dan kun je uiteindelijk heel veel vruchten plukken.”

Meer lezen?

Benieuwd naar al onze nieuwsberichten? Klik op de onderstaande knop en bekijk het overzicht.

Persoonlijk advies
over de consultancy mogelijkheden?